Honda ajalugu

1906 – 1947
Soichiro Honda sündis 1906. aastal Komyos, Hamamatsus, kus tema isa töötas sepana. 15-aastasena lahkus ta kodunt, et proovida õnne Tokios autoremonditöökoja õpipoisina. Seal kasvas tema kiindumus mootoritesse ja mootorisporti veelgi ning ta ehitas oma esimese, Curtis-Wright V8 lennukimootoriga varustatud võidusõiduauto. Naasnud Hamamatsusse jätkas ta oma võidusõiduautode ehitamist ja mootorite trimmimist.
 
Pärast Jaapani kapituleerumist müüs Honda oma ettevõtte Toyotale 450 000 jeeni eest, mis oli tol ajal suur varandus. Aastal 1946 asutas ta Hamamatsus Honda Tehnilise Uurimise Instituudi

1948 – 1957

Honda Motor Company asutati Hamamatsus aastal 1948 miljonijeenilise kapitaliga.

Aastal 1949 alustati Dreami, 98 cm3 kahetaktilise mootoriga (D-type) kerge liiklusvahendi tootmist.

   
 Hondasse tuli tööle mees nimega Takeo Fujisawa. Fujisawa oli ökonomist ja juhtis ettevõtte äritegevust. Hondat raha ei huvitanud. Ta oli kunstnik, tehnikaspetsialist ja leiutaja!

Ettevõtte edu põhines suuresti just Honda ja Fujisawa ühisel tegevusel. Soichiro Honda genereeris pidevalt uusi ideesid, Takeo Fujisawa hooleks jäi nende realiseerimine ja müük. Fujisawa tööks tegevdirektori asetäitjana oli riskikapitali hankimine, eksporttarnete korraldamine ja vastutus üha suureneva töötajaskonna eest.

1958 – 1967

C 100 Super Cubi esitlus aastal 1958 oli tõeliseks verstapostiks. Motorollerit meenutav mopeed toodi avalikkuse ette lööklausega “You meet the nicest people on a Honda”.
   
Super Cub avas Hondale uksed paljudes maades mitmel pool maailmas, eriti Euroopas. 1960. aastate alguses müüdi üle poole miljoni Super Cubi aastas. Tootmise kõrghetkel lahkus konveierilt uus Super Cub iga 12 sekundi järel!

Esimene auto valmis aastal 1963. See oli 360 cm3 mootoriga varustatud väikekaubik. Kaks kuud hiljem toimus eriti väikese kahekohalise sportauto S500 esitlus, mille tippkiiruseks oli koguni 145 km/h.

Aastal 1964 üllatas Honda maailma, esitledes oma F1 võistlusautot.

1968 – 1977

Aastal 1968 esitles Honda esimest “supermootorratast” Honda CB750, mis oli verstapostiks mootorrataste
ajaloos. CB750 Four äratas suurt huvi oma esmaesitlusel Tokyo Show-l 1968. aastal.
 Juunis 1971 valmis kahesilindrilise 360 cm3 mootoriga varustatud “Life”. Juulis 1972 järgnes sellele veidi “täiskasvanum” väikeauto, kui nii võib öelda. Viimasele anti nimeks Civic ja see oli varustatud neljasilindrilise, 1169 cm3 ning koguni 60 hobujõulise reasmootoriga.
 

1978 – 1987

1. novembril 1978 esitleti uut sportkupeed Prelude ja aasta lõpus valmis City, mis Põhjamaades sai nimeks Jazz
  Aastal 1987 esitleti Legendi ja sellele järgnes augustis nelja keerava rattaga varustatud Prelude 4WS. Laiale publikule esitleti Frankfurdi IAA-automessil Civicu täiesti uut mudelisarja, milles oli ka uus CRX.
   
Novembris 1987.a. kindlustas Williams-Hondaga sõitev brasiillane Nelson Piquet endale aasta F1 maailmameistritiitli ja Williams-Hondale teise järjestikuse konstruktoritiitli.

1988 – 1997

Saksamaal asutati Honda R&D Europe (Deutschland) GmbH, mis vastutab Euroopas turustuse, teadustöö, katsetuste ja disaini eest. Vormel 1 MM tiitli võitis Ayrton Senna, jättes Alain Prosti teiseks – mõlemad sõitsid Hondaga! McLaren-Honda võitis ühel hooajal rekordilised 11 järjestikust maailmameistrivõistluste etappi.

Firma asutaja Soichiro Honda suri 85 aastasena.

1995 oli Hondale tähtis aasta. Siis toodi avalikkuse ette veel üks uus Civicu generatsioon ja samal aastal valmistati ka 10-miljones Civic. Lisaks sellele esitleti täiesti uut Hondat, CR-V, automaatse nelikveo ja neljaastmelise automaatkäigukastiga varustatud “vaba-aja autot”.

1998 – 2001

1998. aasta septembris esitleti Euroopas Saksamaal Baden-Badenis täiesti uut Accordi. See oli Honda esimene “maailmaauto” ehk mudel, mida väikeste muudatustega müüakse kõikides maades.
Seekord eraisikutele mõeldud sportauto toodi avalikkuse ette aastal 1999. S2000 äratab laialdast tähelepanu ja on tubli väljakutse BMW Z3-le ja Porsche Boxterile. Honda sai esimesena 4-silindrilisest 2-liitrisest VTEC mootorist kätte 240 hj.

Aasta lõpus alustati Jaapanis ja Ameerikas Honda hübriidauto Insight müüki. Engine of the Year Awards 2000 zürii nimetas Insighti mootori järgmisel aastal kõikide klasside parima konstruktsiooniga mootoriks.

Vormel 1-s on Honda naasnud BAR-i garaazhi, sõitjatena Jacques Villeneuve ja Ricardo Zonta.

2002-2005

2002. aastal esitleti Jaapanis Jazzi, mis osutus hiljem ülipopulaarseks. Sellest Aasta autoks valitud Honda mudelist sai 250 000 müüdud autoga Jaapani turu müüduim automudel kõikide tootjate lõikes.

Samal aastal esitleti ka CR-V teist põlvkonda, millest sai müüduim SUV Põhjamaades. Meediast ja klientidelt saadi positiivset vastukaja heade sõiduomaduste, ruumikuse ja mugavuse eest.

Aasta oli läbimurdeks ka tulevikuautole FCX. FCX oli maailma esimene kütuseelemente kasutav auto, mis sertifitseeriti nn nullsaastega sõidukiks. Lisaks nullsaastele oli FCX selleks igati sobiv ka oma muude näitajate poolest: tankimiste vaheline maksimaalne läbisõit 355 km, suurim võimsus 82 Hj, maksimaalne kiirus 150 km/h ning 4 istekohta.

Uueks suunas Honda toodetearengus oli väike reaktiivlennuk HondaJet. Intensiivne arendustöö, mis päädis esmalennuga detsembris 2003 Põhja-Carolinas USAs, algas juba 80-ndate keskel. Üks HondaJetti selgelt teistest samalaadsetest õhusõidukitest eristav asi oli mootorite asetamine tiibade ülapoolele. Selle ja teiste lahenduste tõttu oli lennuki maksimaalkiirus suurem ja kütusekulu väiksem kui teistel.

2005. esitleti ka täiesti uut mudelit FR-V. Kasutatud 3+3 istmete kontseptsioon oli suhteliselt unikaalne ning tõi koos FR-V elegantse välimuse ja kvaliteetse viimistlusega MPVde klassi uusi ja värskeid tuuli.

Jaapanis valiti uus Honda Legend 2004./2005. Aasta autoks. Kontserni lipulaeval oli mitmeid innovaatilisi uuendusi, nagu näiteks SH-AWD ja Intelligent Night Vision.

2005.aasta oli oluline ka mootorrataste tootmise koha pealt. Masstootmist oli Honda alustanud 58 aastat tagasi ning nende aastate jooksul valmistatud mootorrataste koguarv jõudis tähelepanuväärse 150 miljoni ühikuni!

2006-2008

Septembris 2006 toodi turule kolmanda põlvkonna CR-V Euroopa versioon ja uus Civic TypeR. Oma maailmadebüüdi teeb täiustatud kütuseelemendiga FCX Clarity.

Honda edu võti 2006. aastal oli suur nõudlus uue Civicu järele. Ühendkuningriigis ehitatava Civicu 5-ukseline mudel, mis läks kogu Euroopas müüki aasta alguses, saavutas tänu oma sportlikule disainile ja üldistele omadustele väga suure müügiedu.

2007

2007. aasta veebruaris toimunud Genfi autonäitusel tutvustas Honda uut põnevat ideeversiooni Honda väikesest hübriidsportautost, näitas Euroopas esmakordselt täiesti sõiduvõimelist FCX kütuseelemendiga ideeautot ning tutvustas uue põlvkonna diiselmootorit.

Turule tuuakse maailma esimene mootorratta turvapadjasüsteem, mis on saadaval uuel Gold Wingil.

2008

Jaapanis alustati märtsis 2008 DN-01 suurte sportmootorrataste müüki. Ainulaadses, madalas keres on vedelikjahutusega neljataktiline 680 cm3 OHC V topeltmootor. Juunis 2008 teatas Honda maailma esimesest elektrooniliselt juhitavast kombineeritud ABS-ist, mis on mõeldud Super Sport mootorratastele ning mille eesmärgiks on ühendada ABS ja CBS ühte süsteemi, mis kasutab mõlema süsteemi põhieeliseid ning keskendub eriti Super Sport konteksti nõuetele.

Jaapanis veereb tootmisliinilt maha vesinikküttel Honda FCX Clarity ning USA-s algab nende heitevabade sõidukite müük.

Pariisis autonäitusel esitletakse ideeauto Insight ideeauto, mis näitab Honda viimaseid täiendusi bensiini-elektriauto hübriidi seerias ning samuti astub esmakordselt avalikkuse ette ka uus Jazz.

30. oktoobril 2008 teatas Honda Motor Co., Ltd., et Honda mootorrataste ülemaailmne kogutootmine saavutas 2008. aasta septembris 200 miljoni sõiduki piiri. Honda jõudis selle teetähiseni oma tegevuse 60. aastal, olles alustanud 1949. aastal, kui algas Dream D-tüüpi mootorrataste tootmine.